Mot ett nytt jag

Mot ett nytt jag

fredag 20 februari 2009

Tidningsrubriker

Så har det då hänt - det som inte får hända.

2 pojkar har avlidit genom att äta LCHF kost. Och det kommer många inlägg från läsare.

Jag ögnar igenom det hela och ser att någon har hittat orginalartikeln och det handlade om selenbrist tydligen.

Jag är inte rätt person att varken säga bu eller bä om detta. Jag håller på att prova mig fram. Har plockat en halmstrå. Kanske är det bra, kanske inte. Det kommer att visa sig.

Och jag måste faktiskt reagera på en sak.

Här läser jag följande - om du har smör på mackan så får du i dig fler kalorier än om du tar margarin. Ööh!

Grejjen är ju den att man tar ingen macka! Det går bort.

Må vara nybörjare på detta, kanske inte helt frälst utan realist som i det mesta jag har att göra med så är jag inte dum.

Men debatten är ju fel om man tror att man äter som vanligt med alla kolhydrater som mackor, pasta, ris etc och där lägger till fettet. Och man tar ju inte och äter en röra på smör och socker precis. Nej - sockret går bort.

Självklart blir det då en jädra massa kalorier som inte är bra ifall du bara lägger till fett i din kost och inte tar bort något annat. Det blir helt enkelt för mycket kolhydrater då vilket man kan äta om man är elitidrottare. Hade jag kunnat träna mycket och ofta så hade jag också kunnat äta en macka med smör. Men nu går det inte och jag får då välja att ta bort något.

Nu är det brödet som går bort.

Nu har jag inte tagit mig tid eller haft ork att kostregga något som jag stoppar i mig men vet från tidigare att en macka ger mycket kalorier oavsett vad jag har på den.

Och helt utan kolhydrater är man ju inte. Det finns ju kolhydrater i grönsaker, bär och annat också.

Så jag köper inte artikeln.

Och jag drar inte in på grönsakerna för att få äta en macka - nej. Och jag kommer inte äta bara fett - jag behöver grönsaker för att få en fräsch mättnadskänsla och det tror jag gäller de allra flesta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar