Mot ett nytt jag

Mot ett nytt jag

fredag 6 februari 2009

Äggmjölk

Det låter knäppt vid första anblicken men vem vet innan man provat. Det kanske är jättegott. Ska testas i helgen i alla fall.

Äggmjölk läser jag om på kolhydrater i Fokus. Används som ersättning istället för mjölk i kaffet tex. Eller så dricks det varmt eller kallt som frukost.

Och kan vara ett tips att ta till frukost.

Äggmjölk är smör eller kokosfett och ägg vispat med kokande vatten och ev smaksättning. Jag smälter 50 gr smör och ca 3 dl vatten. Kör det tillsammans med 3 äggulor och en gnutta kanel i mixern. Klart! Kan drickas både varm och kall.

Ta 2 dl nybryggt kaffe, och häll i en kastrull med en klick smör och en klick cocosfett (totalt 20-30g fett). Koka upp. Slå i vätskan i mixern och ha i ett helt ägg och en gula. Lite kanel, kardemumma eller vaniljpulver efter humör

Eller smaksätt med kakao.

Det finns många alternativ och alla verkar ju tycka detta är något bra. Men kalla det mjölk fattar jag inte och ersätta mjölken i kaffe - kan det vara något?

Nu sitter jag och surplar kaffe med grädde och en klick smör i. Har också stoppat i mig lite fläsksvålar och babybel ost i väntan på middagen som jag inte ens har börjat med. Den blir sen då dottern inte är hemma förrän 19:30 efter träning.

Jag är jättehungrig!!!!

Och det är här jag inte får grepp riktigt om detta med kolhydrater. Kan man bli mätt av en portion pestokyckling i gräddsås och grönsaker utan att det ligger pasta på tallriken.

Sen ska man ändå se upp med för mycket mejeriprodukter som mjölk och grädde då det innehåller kolhydrater.

Det ska bli spännande att se vad som hänt under en vecka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar