Mot ett nytt jag

Mot ett nytt jag

tisdag 1 mars 2011

Kalla fakta

När Kalla Fakta på tv 4 sin start för säsongen ska det handla om fetmaoperationer och jag misstänker skarpt att det är vinklat mot bara elände och det är bara sånt som är dåligt som kommer fram.

Det brukar ju vara så på dessa sorters program att det som är bra sällan kommer fram.

Och går i väntan på att få höra något om min operation och jag har läst och sökt massor av information om operationen.

Jag vet att detta inte är en enkel utväg vilket jag tyvärr tror att många kanske tror att det är och det är dessa som kommer fram i såna här program.

Man tror att en sån här operation är vägen mot lyckan och "om jag gör operationen så kommer allt annat att hamna rätt och jag kommer bli en lycklig människa för resten av mitt liv".

Så enkelt är det ju inte mår man dåligt psykiskt pga av sin övervikt så är det ju inte säkert man mår bättre bara för man blir opererad. Man kanske måste ta kontakt med en kurator och tala om detta - många gånger.

För frågan är ju varför gör man en sån här operation?

En del gör det för att man har försökt otroligt många gånger med diverse dieter, gått ner i vikt för att sedan gå upp alla kilon och lite till när man återgår till det ursprungliga livet.

En del för att det är det enda som man kan ta till för att minska i vikt. Att försöka med diverse dieter som också innebär hård träning inte fungerar.

En del gör det för att man tror det är en enkel utväg - man har helt enkelt inte läst in sig i vad det innebär.

Och så har vi såna som mig som pga av diverse orsaker inte har något alternativ. Hade jag kunnat hade jag tränat flera gånger i veckan. ätit som man ska - enligt sunt förnuft och hållit en stabil vikt.

Men på grund av fibromyalgi så försvann allt vad träning heter. Det lilla man kan röra på sig utan att få värk räcker inte till att öka förbränningen - jo om man svälter samtidigt. Men så upplysta är vi väl idag att alla dieter som fanns från slutet av 70-talet då jag började tänka på min vikt tonåring som man var. Nu vet vi att det inte fungerar i längden att äta ett ägg, en rostad macka och en grape per dag. Förstår att man misslyckas.

Och risken att det ska hända något är för mig lika stor som  o-opererad som opererad. Gör jag inte operationen så är hälsoriskerna så stora att något ska hända pga av diabetes, höga blodfetter, högt blodtryck, släkthistoria med dödsfall för tidigt pga hjärt och kärlsjukdom och då var vissa inte ens överviktiga. Sen har vi det farliga bukfettet så jag lever väl nu lite som om man vore en bomb som skulle kunna brisera när som helst.

Men det är även en risk med en operation och den är jag beredd att ta.

Men jag ska titta på Kalla fakta med intresse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar