Mot ett nytt jag

Mot ett nytt jag

onsdag 11 mars 2009

Njutning?



Nej inte helt njutbart är det att äta LCHF kost även om man kan läsa att det kan kallas för njutmetoden.



Ja kanske om man inte använder metoden i avsikt att gå ner.



Men jag har väl liksom så många andra tagit till mig denna metod då det ska ge en sån bra viktminskning. Metoden som man inte kan misslyckas med. Jo tjena!



Och kanske om man anser att en måltid kräver inte kräver något mer än bara kött och smör.



Men jag vill ha fräscha grönsaker. Det bara är så. Jag tycker att små cocktailtomater är som godis och är helt underbart goda. Röd paprika är också gott som synden. Vitkål har nästan blivit som en drog. En måltid ska kännas fräsch att äta och det gör den om jag får detta till.


Och jag har inte här varit speciellt överdriven som man tidigare var. Då man fyllde tallriken med så mycket grönt som möjligt och sen la till lite av en mager kycklingfilé. Nej det har varit mer av kött och mindre av grönt. Har ätit såser och kryddsmör. Äter det feta på fläsket och det är ok för jag tycker det är gott. Äter skinnet på en grillad kyckling utan att ha dåligt samvete. Men helt utan grönsaker - som växer ovan jord - nope! Kan fixa att vara utan pasta, ris, potatis, bulgur, couscous etc men inte grönsaker.



Och njuta av en frukost - nej inte om den inte är på en helg. Är ingen frukostmänniska.


Vardagar är jag alldeles för trött för att ens få i mig en mun vatten på morgonen. Så jag väntar med min frukost tills jag kommer på jobbet och har piggnat till. Och det ska inte vara för krångligt och en macka går ju bort totalt. Och som jag kanske tom har förberett dagen innan.



Ägg verkar ju vara den ultimata frukosten. Men jag avskyr kalla ägg. Då det serveras kalla ägghalvor med jox i äter jag det aldrig. Tycker inte heller om ägg på tex smörgåstårta eller liknande som är hårdkokta och kalla. Nej ägg ska vara med gulan lite lös för att vara goda. Eller också nystekta i form av som dom är eller omelett. Och hålla på och skala och koka på jobbet - nej det gör jag inte heller.



Så när jag läser lister etc på vad som är bra mat när man kör LCHF så läser jag ju mejeriprodukter. Läser också att det ska vara feta produkter - ett frukosttips var minst 3% fil så jag tror ju att turkisk yoghurt 10% måste ju vara jättebra. Och med en liten skvätt grädde så borde det ju vara något jättebra.



MEN........



se det är det icke så lätt. Detta lilla mål innehåller alldeles för mycket kolhydrater. Och om jag dessutom tar en liten tomat till middagen och dessutom dricker två - tre muggar kaffe med mjölk/grädde så är det kört.



F*n detta gör mig lite sur. Och jag tycker det känns så orättvist när jag läser om att jag gick minsann ner 5 kilo på en månad eller jag gick ner det dubbla på samma tid och alla ser så nöjda och glada ut och berättar om hur bra livet nu är.



När jag först läste om LCHF så var det ju detta - slipp mäta, väga och ha sig när det gäller maten. Ät tills du är nöjd. Överät inte men du ska känna dig mätt. Och det gör man. Mina portioner är inte alls så stora dom var förr. Då man tog en massa grönt, fullkornspasta och lite köttfärs. Och var hungrig rätt snart igen.



Du får äta både this and that. Goa saker. Bara man undviker pasta, bröd, ris och annat som finns på undvik detta listan.



Och eftersom jag numera inte fixar att motionera i samma utsträckning jag tidigare gjorde så skulle det inte vara några problem. Vet inte om jag tror på det heller.



Så det här känns minst lika krångligt som något annat!
Så idag är jag sur :(



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar