Mot ett nytt jag

Mot ett nytt jag

måndag 4 april 2011

Så var det gjort

Nu har jag sovit hemma i min egen säng i 2 nätter. Och jag mår mycket bättre än vad jag trodde jag skulle göra men nu tar vi det från början innan op.

Förberedelserna inför operationen börjar redan på onsdag kväll med dusch och tvätt med hubiscrub x 2. Renbäddad säng och jag sov som ett barn. Jag fick inte i mig drycken från naturdiet så det blev ett glas fil istället och sen var jag uppe någon gång på natten och drack lite vatten. För från klockan 24 så var det ingen mer föda och från klockan 5 inget mer vatten.

Torsdag: Uppe klockan 6 och in i duschen för en ny omgång med tvätt x 2, rena kläder och en sista koll på packningen och jag blev upphämtad av en fd svåger som åker den vägen på morgonen. Klockan 7 var jag på Östra och jag var lite tidigt eftersom jag skulle vara där klockan 8 men bättre tidig än sen. Fick en säng och la mig och vilade en stund innan man sen kom och satte nålar och mätte blodtryck. Sen fick jag lite tabletter, bl a stesolid och sen så var jag redo för att köras ner till operation och då var klockan 11.

Fick ligga utanför själva salen för att bli tvättad på magen igen och så fick jag bikinilinjen fixad. Kirurgen kom och pratade med mig och sen kom narkossköterskorna och hämtade mig och förklarade vad dom skulle göra och vid 12 var jag sövd.

Sen tog operationen 2 timmar och hade gått jättebra.

Har ett väldigt svagt minne av att jag var lite bråkig på uppvaket och man skulle sätta någon sorts mask över huvudet trots att man förklarat att man skulle göra detta innan. Så jag fick morfin och somnade om igen.

Klockan 4 var jag mer redig i huvudet och så otroligt törstig så jag fick en skumgummiklubba som man doppat i vatten att suga på och jag fick ringt hem till mina barn.

Man satte också syrgas i näsan så jag fick lite extra syresättning på blodet för det var lite dåligt och så låg jag och halvsov och var medveten i två timmar till. Då hade jag också varit så redig att jag andades i en sorts speciell pipa för att vidga lungorna igen.

Klockan 6 var jag uppe på salen igen och jag sov mest hela kvällen tills klockan var 1 på natten då blev jag lite mer pigg och kunde inte somna om men var ju inte i sånt tillstånd att man orkade hålla ögonen öppna så jag lyssnade på radion och hörde hur de andra på salen - vi var 4 - rumsterade om. Somnade gott om på morgonkvisten igen för att snart väckas av sköterskorna för att ta blodprover mm.

Jag låg kvar i sängen tills man tagit bort katetern och vid 9 var jag redo för en dusch - hur skön var inte den.

Jag hade kanske trott att jag skulle behöva be om mer smärtstillande eller så på natten men det behövde jag aldrig och inte senare heller.

Det känns som man har rejäl träningsvärk och lite håll i magen men inte mycket mer. Då blev det mer jobbigt med fibrovärken och den fick jag tabletter mot eller rättare sagt jag fick den dos som jag annars tar förutom diklofenak - för den ska jag inte ta mer - inte bra för magen!

Det är ju lite som att vara på semester att ligga på sjukhus när man inte är jättedålig. Man blir upp-passad hela tiden, man får maten serverad och man bara är.

Och personalen har varit jättegulliga och trevliga.

Så hela min upplevelse av denna gastric bypass operation har varit positivt.

Och det bästa av allt. Jag har sen i onsdags inte ätit en enda tablett mot min diabetes och ska inte göra heller.

Hemma har jag tagit det lugnt även om jag när jag kom hem i lördags - blev hämtad - gick en liten promenad och sen körde jag bil. Allt kändes bra men jag var rejält trött och somnade tidigt och igår söndag så sov jag nästan hela dagen också. Gick inte att vara vaken.

Men det är väl en kombination av operationen och fibron. I natt har jag trots att jag legat vid ett öppet fönster svettats som en galning. Så kroppen i övrigt är som den är - lite kass men magen mår bra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar