Mot ett nytt jag

Mot ett nytt jag

måndag 9 maj 2011

Dumping

Dumping Måltidsrelaterade besvär hos patienter som genomgått operation av magsäcken eller så kallad vagotomi. Dumpingbesvär anses bero på att magsäcken tömmer sig alltför hastigt, varvid tunntarmen överbelastas. Besvären kan komma genast efter måltiden (tidig dumping) eller l - 2 timmar senare (sen dumping). Fyllnadskänsla, illamående, uppkastningar, hjärtklappning och svaghetskänsla är vanliga symtom. Besvären kan lindras med lämplig diet.


Har nog haft min första dumping.


I lördags köpte jag en grekisk sallad och den räckte till två måltider. Så den till lunch gick jättebra men den sista gick inte så bra men det beror inte på salladen utan mer på de krustader jag stekte och hade i. Inte bra alls.


Illamående och sen blev det flera besök på dass!


Så jag kommer akta mig för krustader - speciellt hemmagjorda!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar