Mot ett nytt jag

Mot ett nytt jag

tisdag 18 januari 2011

Tisdag 18 januari

Jag är som person en som vill veta mycket om det som jag är med om eller ska vara med om. Och jag läser mycket om Gatric Bypass. Jag läser bloggar, fakta och allt annat jag kan komma över på nätet.

Jag hittar både bra och dålig information. Och jag sakna viss information. Som tex personer som mig som vill göra den här operationen för att bli av med diabetes, höga blodfetter, högt blodtryck, vill minska risken för hjärt & kärlsjukdomar ev sömnapné och som pga fibromyalgi inte kan motionera bort vikten. Att sen bli smal är ju en härlig bonus. Och för att inte tala om tyngden man bär på som sliter på ens leder, knän och fötter. Det finns bara vinster med en sån här operation

Men jag hittade ett intressant radioprogram. På P1 hittade jag ett program där man pratade om operationen. Man intervjuade 2 stycken som gjort den och med ca 20 års mellanrum. En med titthål och en med öppen kirurgi. Läkare och forskare pratade också och det är ett väldigt intressant program och jag har lyssnat på det två gånger.

En av personerna heter Anette Roswall och det framgår inte direkt men det måste vara en av husmorsorna. Och hon beskriver det så bra när hon berättar om varför hon inte kan ändra sitt ätbeteende på annat sätt.

Det är för att man vet att man KAN äta även om man inte ska. Och man kan alltid säga att jag tar igen detta i morgon eller någon annan dag. Efter en operation så KAN MAN INTE. Så enkelt är det. Man kan inte ta en stor portion. Man kan inte äta alla 7 sorters kakor, man kan inte äta 3 rättersmiddag och ta om också.

Men man kan välja och man kan äta allt men inte på en gång. Det innebär att man inte behöver avstå från livets goda bara ta lite mindre av det.

http://static.sr.se/Laddahem/Podradio/p1_kroppochsjal/SR_p1_kroppochsjal_101019_ed66c4.mp3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar